Sidor

fredag 5 februari 2010

Pärlhyacinter




Hejsan!
Visst är det härligt när vårlökarna kommer, pärlhyacinter är en av mina favoriter. Mina första för i år är vita, dom är ju nästan finast precis när dom slår ut och innan dom förväxer sig.
Härligt med lite vårkänslor inne för här har det kommit massa snö och i onsdags va det snöstorm så då gick det inte att gå ut, hoppas att det blir bättre väder nu i helgen.
Pratade precis med mamma i telefon och hon lovade att sy mina gardiner, så tack Ulrika för tipset. Det blir ju så mycket bättre om mamma syr, jag brukar alltid ha för bråttom och då brukar det inte alltid bli så bra, så nästa vecka får jag nya gardiner i tvrummet *lycklig*.
.
Här om dagen gjorde jag en super god kladdkaka av After Eight, hade After Eight kvar efter jul och det passade bra att baka något av den, och enkelt att göra va den också.





100g smör
100g after eight (12 rutor)
2 ägg
2dl strösocker
2½ dl vetemjöl
3msk kakao
1½ tsk bakpulver
Glasyr:
150g after aight (18 rutor)
Smörj och bröa en form.
Smält smöret på svag värme, och ta kastrullen från spisen innan smöret är helt smällt, lägg då i after aighten och rör till den smällt och det blivigt en jämn smet.
Vispa ägg och socker pösigt, tillsätt smör-och chokladblandningen, rör om.
Blanda mjöl, kakao och bakpulver, rör ner blandningen i chokladblandningen, rör om.
Häll smeten i formen och grädda i 18 min i 175 grader i mitten av ugnen.
Ta ut kakan och lägg after aight på och ställ in i ugn igen tills chokladen smält.
1
Nu ska jag hoppa i säng, A har börjat vakna vid sex på morgonen och då är det bara att gå upp.
Men jag tror att jag tar med mig datorn så kan jag titta runt lite innan jag somnar.
Ha en bra helg, kram Rebecca.

8 kommentarer:

  1. Hej syster!

    Ja, efter lite tjat så köpte han en säck åt mig, och tur var det för jag orkade inte bära den från hallen till tv-rummet ens. Tänk att ved kan väga så mycket. Åh tack det var snällt :) Jag kanske får något nytt projekt därt jag behöver mer.
    Vad snällt av din mamma att sy. Jag brukar också "anställa" mamma för mina syjobb för jag har precis som du för bråttom så jag varken mäter så noga eller syr rakt. Så de påsarna E. fick i present var en väldigt stor bedrift från min sida, haha.
    Kladdkakan lät jättegod och jag har också massa after eight här hemma så jag kanske ska prova på den.

    Ha det så bra och sköt om er.
    Kramar från oss.

    SvaraRadera
  2. Hej! Pärlhyacint är en favorit för mig med. de är så fina. Kladdkakan ser mordiskt god ut, mums. Ja, det blev vedspis istället för en extra ho och det känns fortfarande som rätt beslut ;-). Man kan ju vela en del fram och tillbaka men när väl beslutet är taget är det skönt. Ang husets färdighet så hinner vi det viktigaste. Igår blev toalett och dusch inkopplade, dock ej invigda ;-). Vi kommer inte att vara helt klara men på god väg. Känns overkligt och konstigt att det värsta slitet och ständiga dåliga samvetet snart är slut så att säga. Hur går det för er? Är allt klart med erat utbygge snart eller vad är kvar att göra nu? Har kikat på lite bilder och det ser superfint ut. Jättehärligt med så många fönster.
    Kram från mig
    /maria

    SvaraRadera
  3. Det där såg gott ut! Skulle passa med en pytteliten bit nu när jag ska se reprisen på Melodifstivalen. Och det är så fint med vita pärlhyacinter, det köper jag om jag hittar också. Vi är inte vid stugan alls på vintern, det är en skogsväg som ingen plogar som går runt sjön. I början på maj brukar vi åka dit.
    Ha en fin dag
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  4. Åh muuummsss! Men visst är det väl också härligt att våren är på g! Kram

    SvaraRadera
  5. Neeeej så gott det lät med After Eight i kladdkaka?! Det måste jag testa någon gång. Jag har en riktig kladdkakeälskande släkt :) Fast vi har aldrig bakpulver i kladdkakan, men alla har ju egna kladdkakerecept!

    Vad synd att du inte är en hejare på att sy, då kunde jag bett dig om tips, jag ska nämnligen försöka mig på att sy en gardinkappa till köket. *skratt* Då ska du veta att jag knappt sytt något sedan syslöjden på högstadiet! Sydde upp ett par för långa köpa gardiner för ett par år sedan men de blev aningen ojämna ;) Det där med att mäta och klippa korrekt är nog mitt svåraste... förutom att trä maskinen rätt då! ;)

    Tur du har din mamma att be! Min mamma är nog ännu sämre än mig på att sy tyvärr. Min farmor var fantastisk på att sy, men hon dog tyvärr för 5 år sedan. Jag ärvde hennes symaskin, så kanske kan jag lyckas ändå?

    Ha det bra i snön!
    Kram Veronica

    SvaraRadera
  6. Så koselige små blomster. Jeg gleder meg til å sette i gang med sånt noe selv:)

    Klem fra meg

    SvaraRadera
  7. Underbart med pärlhyacinter. Skönt att få in lite vår :)
    Kram Maria

    SvaraRadera
  8. Så mycket gott. Vilket vackert fat du har till pärlhyacinterna.
    ha en bra alla hjärtansdag.
    kram
    hanna

    SvaraRadera

Tack, för att du lämnar en kommentar, du gör mig så glad! Kram Rebecca.